Photobucket

Monday, June 21, 2010

SANTAPAN ROHANI
Kelolaan: Norhayati Hj. Ramlee

IKHLASKAH ANDA? (part 1)

Apakah yang dimaksudkan dengan ikhlas? Ramai di antara kita masih tercari-cari atau kurang memahami malah ada yang salah faham dengan perkataan ini. sebenarnya ikhlas itu adalah rahsia tuhan hinggakan para malaikat pun tidak tahu anda yang empunya diri pun tidak dapat mengesannya. Ia adalah penentu sama ada amalan diterima atau ditolak.

Ada para sahabat apabila mendengar tentang ikhlas, mereka menangis kerana merasa tidak selamat dan tidak mungkin memperoleh ikhlas itu kerana begitu tinggi nilai dan susah untuk mendapatkan sifat ikhlas itu.

Islam tidak membenarkan seseorang mengaku ikhlas. Siapa yang mengaku ikhlas walaupun sebelum ini ikhlas, automatik, ikhlasnya terbatal. contoh-contoh bagaimana yang dikatakan mengaku ikhlas: Membantu seseorang sambil berkata, "Ambil lah, saya ikhlas...." Menolong seseorang tapi pertolongannya ditolak. "Saya tolong awak ni ikhlas, tapi sedih, awak menolak.," Dalam menulis surat kita selalu mengakhiri dengan tandatangan, "Yang ikhlas" "Yang Benar". Dalam Islam, mengaku baik adalah salah. Siapa yang mengaku ikhlas, siang-siang lagi terbatal. Tiada siapa yang mengetahui siapa yang ikhlas sekalipun yang empunya diri. Tiada siapa yang berhak mengaku ikhlas, Cuma berusaha moga-moga jadi ikhlas dan moga-moga diterima Allah.

ERTI IKHLAS

Erti ikhlas itu ialah murni, bersih, jenis dia sahaja, tidak bercampur jenis-jenis yang lain. Tidak dinodai seperti air yang tidak bercampur dengan sabun, tepung, sebab apabila sudah bercampur dengan benda lain, sudah tidak tulen lagi (tidak pure).

Begitulah dalam beramal, solat, zakat, baca Quran, mengajar, berdakwah, menolong, motivasi, forum, ceramah, belajar, semata-mata kerana Allah:

1. Kerana suruhan-Nya
2. kerana keredhaan-Nya
3. kerana arahan-Nya
4.
kerana mentaati-Nya
5. kerana patuh pada-Nya

Justeru perkara di atas adalah dari sebab atau kerananya yang satu, tujuan satu, dan didorong oleh yang satu iaitu ALLAH. Abdikan diri kerana Allah, tidak di campur atau bercampur selain Allah - itulah ikhlas - dorongannya satu. Apa yang berlaku atau hendak berlaku atau tidak jadinya sesuatu, tidak timbul sama sekali kerana niat kita semata-mata kerana Allah. Sekiranya niat, dorongannya telah tercampur atau terselit niat-niat yang lain selain dari Allah seperti kerana riak, megah, glamor, pangkat, orang meminta, takut orang tidak suka, mental exercise, boring tinggal di rumah, undi, uji kemampuan, hendak berlawan, hendakkan piala, hadiah, kerana kawan, maka ia tidak ikhlas atau ikhlas telah ternoda. Dengan itu boleh jatuh syirik khafi. Di akhirat nanti Allah menyuruh dia meminta pada orang yang dia niat kerananya. Allah tidak balas kebaikan itu kerana ia mempunyai "kerana-kerana" yang selain dari "kerana Allah".

No comments:

Post a Comment